حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در گفتاری درباره «مقام حضرت زهرا سلام الله علیها» این گونه بیان داشته اند:
وجود مبارك صدیقه كبرا (سلام الله علیها) یك سلسله مقاماتی دارد كه واقعاً مقدور ما نیست كه بفهمیم. مرحوم كلینی (رضوان الله علیه) در همان جلد اول كافی نقل می كند كه بعد از رحلت وجود مبارك پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) در این مدت جبرئیل می آمد آن معارف الهی را بیان می كرد، حوادث آینده را تشریح میكرد و بازگو می كرد و صدیقه كبرا (سلام الله علیها) اینها را می شنید، بعد به حضرت امیر (سلام الله علیه) املا می كرد و علی بن ابی طالب (سلام الله علیه) آنها را یادداشت می كرد، شد مصحف فاطمه.
اگر خدا به حضرت ابراهیم یا برخی انبیای دیگر صُحف داد، به وجود مبارك صدیقه كبرا هم صحیفه عطا كرده است؛ منتها شریعت نیست، اخبار غیبی هست، علوم و معارف الهی هست و مانند آن، آنها واقع مقدور ما نیست كه جبرئیل می آید یعنی چه، چگونه تنزّل می كند، این چه وحی ای است كه بر غیر نبی می آید، چه وحی ای است كه بر غیر امام می آید، این چه وحی ای است كه بر حجت خدا بر معصومه كبرا می آید!
وجود مبارك حضرت فاطمه (سلام الله علیها) حجة الله است، برای اینكه اگر پیغمبر حجّت است نه برای اینكه پیغمبر است، برای این است كه معصوم است و اگر امام حجّت است، نه برای اینکه امام است، برای این است كه معصوم است؛ اگر كسی معصوم بود، قول و فعل و تقریر او می شود حجّت. حالا امامت یك مقام برتر است، نبوّت یك مقام برتر است، ولی حجیت قول، دائر مدار عصمت است؛ یعنی این انسان كامل معصوم است هیچ چیزی نمی گوید مگر به دستور خدا، خب چنین كسی فعل او و قول او و تقریر او می شود حجّت.
اگر ما روایتی را از صدیقه كبرا (سلام الله علیها) داشته باشیم، بدون تردید طبق آن فتوا می دهیم؛ برای اینكه معصوم جز حق نمی گوید. قول امام حجّت است للعصمة، قول پیامبر حجّت است للعصمة و قول حضرت صدیقه كبرا هم حجّت است للعصمة. شما می بینید وجود مبارك حضرت امیر به قول حضرت زهرا استدلال می كند، می گوید فاطمه این چنین گفته است، گاهی هم ائمه (علیهم السلام) فرمایش آن حضرت را نقل می كردند.
آیت الله العظمی جوادی آملی
درس اخلاق -تاریخ: ۱۳۹۲/۰۱/۲۲
لینک مطلب: https://www.ansarpress.com/farsi/25691
تگ ها: